Image
2013         2014           2015           2016           2017           2018

MuseumDigit 2016

A negyedik MUZEUM@DIGIT konferenciára 2016. november 22-23-án került sor. Az előadások témái a múzeum és a kreatív ipar kapcsolatával, a névterekkel és a digitálisan keletkező kulturális örökségekkel foglakoztak valamint az állandóan megújuló és visszatérő témákról is hallhattak a résztvevők, mint például a digitális múzeumi megoldásokról és az aggregációról. A kétnapos konferencia kiegészült egy harmadik nappal és limitált létszámban 3D nyomtatás, szkennelés és tárgyfotózás témájú workshop programra is lehetett jelentkezni.

A szakmai programokban együttműködött az ICOM Új Múzeumi Audiovizuális, Kép- és Hangtechnológiák Nemzetközi Bizottsága is (AVICOM). Az együttműködés eredményeképpen az AVICOM vezetőségének számos tagja előadóként vett részt a konferencián és az AVICOMhoz tartozó F@IMP 2.0 Fesztivál díjkiosztó gálájára is sor került. A résztvevők 104 intézményből érkeztek, 86%-uk a konferencia mindkét napján részt vett.
Image
ELŐADÓK

Dr. Alessandro Califano
UNESCO

Dr. Alessandro Califano a keleti tudományok tudósa és fotográfus. Róma város örökségi főosztályának szenior kurátora, a Római Kortárs Művészeti Múzeum könyvtárának és levéltárának vezetője, továbbá a Közép-Ázsiai UNESCO kulturális tanácsadója 2008 óta. 2011-ben alapító tagja volt az OSACA-projektnek (Open Source Alliance of Central Asia) – jelenleg Franciaországban él, ahol létrehozta a L'Archive aux Arts nevű kulturális központot.


John Cheeseman
Mosman Art Gallery

John Cheeseman a Mosman Art Gallery (Sidney, Ausztrália) igazgatója, a Regional and Public Galleries of New South Wales elnöke és az AVICOM vezetőségi tagja. Korábban a Blacktown Arts Centre igazgatója volt, továbbá kulturális szervezőként, fejlesztőként, kurátorként és gyakorló művészként is tevékenykedett. Szívesen támogat interpretatív projekteket, művészeteket ötvöző gyakorlatokat, érdeklődik a társadalmi elkötelezés és az új technológiák iránt. Napjainkban több Kelet-Ázsiával kapcsolatos projektben és nemzetközi cserében vesz részt.


Lada Dražin-Trbuljak
Múzeumi Dokumentációs Központ, Horvátország

Lada Dražin-Trbuljak művészettörténet és olasz nyelv és irodalom szakon végzett Zágrábban, 1987-ben. 1994 óta tevékenykedik kurátorként és a webes megjelenések és filmek kapcsán tanácsadóként a horvát Múzeumi Dokumentációs Központban (MDC). Ő az MDC weboldalainak és online eseménynaptárának a főszerkesztője, továbbá nyomtatott és elektronikus kiadványok szerkesztésében is részt vesz. Emellett számos webes projekt menedzsere, koordinátora és szerkesztője.


Karina Durand Velasco

Karina Durand Velasco tanácsadó a muzeológia, a múzeumpedagógia és a multimédia területén, valamint nagy tapasztalattal rendelkezik a múzeumi marketing, a kulturális turizmus és a kulturális menedzsment terén. Már több kulturális és oktatási intézménnyel, illetve ügynökséggel működött együtt kulturális, turisztikai és marketing projektek kapcsán. Több mint 25 éves tapasztalattal rendelkezik a múzeumok és oktatás terén, tanulmányait régészet, valamint muzeológia és turisztika szakon végezte. Jelenleg a mexikói ICOM és az AVICOM vezetőségi tagja.


Dr. Michael H. Faber
Rajnai Szabadtéri Néprajzi Múzeum

Dr. Michael H. Faber 1953-ban született, a kulturális antropológia és az európai néprajz tudósa, az AVICOM alelnöke. A Rajnai Szabadtéri Néprajzi Múzeum (LVR-Freilichtmuseum Kommern – Rheinisches Landesmuseum für Volkskunde) igazgatóhelyettese és a Kommunikációs Osztály vezetője.


Martha Henson
szabadúszó digitális producer

Martha Henson sok időt tölt a játékokról való elmélkedéssel. Míg a Wellcome Collection intézménynél dolgozott, létrehozta a nagy sikerű „High Tea and Axon” nevű játékokat, és azóta is számos játék és játékos élmény megalkotásában vett részt, például a Utah állambeli Természettudományi és Történeti Múzeum megbízásából. Martha a Londoni Nevelési Játékok (London Educational Games) találkozó társszervezője, emellett számos helyen beszélt és publikált már a játékokról, amelyekről workshopokat is szokott tartani.


Horváth Ádám
Magyar Nemzeti Múzeum

Horváth Ádám fő célkitűzése, hogy elősegítse a múzeumok és könyvtárak adatbázisaiban őrzött adatok webes adatokká való konvertálását, azaz a múzeumok és könyvtárak adatainak a publikálását a szemantikus weben. Horváth Ádám az Eötvös Loránd Tudományegyetemen végzett magyar nyelv és irodalom, és könyvtár szakon 1980-ban. A diplomamunkáját információelméletről írta. Programozói végzettségét 1984-ben a SZÁMALK-ban szerezte. 2001-től 2011-ig az Országos Széchényi Könyvtár Informatikai igazgatója volt. Később a Szépművészeti Múzeumban a gyűjteménykezelő rendszerekkel (TMS, MuseumPlus) és a múzeumi szabványokkal (LIDO, CIDOC-CRM) is megismerkedett. Jelenleg a Magyar Nemzeti Múzeum Központi Könyvtárának a vezetője. A Nemzeti Múzeumban a HUNTÉKA-M múzeumi és a HUNTÉKA könyvtári rendszerek szakértője lett. Projektvezetője volt könyvtári (rendszerköltöztetés), hálózati (alkalmazott protokollok: Z39.50, SRU, OAI-PMH), valamint szemantikus web projekteknek (főbb alkalmazott ontológiák: RDFDC, SKOS, FOAF, OAI-ORE, FRBRoo, CIDOC-CRM).


Aleš Kapsa
Johannes Amos Comenius Múzeum

Aleš Kapsa a csehországi Uhersky Brodban található Johannes Amos Comenius Múzeum múzeumi szakembere. Diplomáját 1995-ben szerezte meg film szakon Prágában, majd a múzeumhoz került, ahol programszervezőként és videóspecialistaként dolgozik azóta is. Munkája során számos néprajzi, topográfiai és művészeti témájú filmet készített már a múzeum számára. Aleš Kapsa a Musaionfilm nevű filmfesztivál programfelelőseként is tevékenykedik az esemény 1998-as alapítása óta. Ő állítja össze a programot, népszerűsíti a fesztivált, biztosítja a profi trénerek részvételét és a kiválasztott filmek kivitelezését, továbbá a fesztivál díjainak kiosztásában is részt vesz. Ezen kívül közreműködik a fesztivál utómunkálataiban is, a videók archiválásától kezdve a más intézmények számára való bemutatáson keresztül az „Echoes of the Musaionfilm” megvalósításáig.


Pavel Kats
Europeana

Pavel Kats az Europeana technológiáért felelős főmunkatársaként tevékenykedik. Ő felügyeli az Europeana technikai infrastruktúráját és technológiai hálózatát. Jelenleg kutatóként vesz részt egy projektben, melynek célja a tartalom aggregáció megközelítésének és technológiájának fejlesztése az Europeanán belül.


Marcin Klos
Gdanski Történeti Múzeum

Marcin Kłos történészként végzett a Gdanski Egyetemen, a múzeumi szektorban 2007 óta tevékenykedik. 2007 és 2015 között a Gdanski Nemzeti Tengerészeti Múzeumban dolgozott, ahol eleinte a hajóépítés-történeti gyűjtemény kurátora, majd digitalizálási koordinátor volt, utóbb pedig az Informatikai Főosztály vezetője lett. Jelenleg a Gdanski Történeti Múzeum Digitalizálási Főosztályának vezetője. 2008 óta vesz részt a kulturális örökség digitalizálásában, fő érdeklődési körébe a metaadat sémák és az intézményi digitalizálási folyamatok tartoznak. A SPECTRUM gyűjteménykezelő rendszer támogatójaként társszerzőként részt vett a rendszer lengyel változatának fordításában, melyet a lengyel Múzeumok és Közgyűjtemények Nemzeti Intézete adott ki. Utóbbival 2011 óta digitalizálási szakértőként működik együtt, továbbá szakértői csoportok tagja, tréner és az Intézet nemzetközi képviselője.


Dragos Neamu
Romániai Múzeumok Nemzeti Hálózata

Dragos Neamu a Romániai Múzeumok Nemzeti Hálózatának alapítója, nagy tapasztalattal rendelkezik a múzeumi és projekt menedzsment terén. 2005-től kezdve számos nemzeti és európai projektben vett részt, melynek köszönhetően új utakat nyitott meg a romániai muzeológia előtt. 2014-ben bekerült a NEMO (Network of European Museum Organisations) vezetőségébe, 2016 óta pedig a román kulturális miniszter tanácsadója a kulturális, múzeumi és kreatív szektort illetően. Ezen kívül tagja egy európai munkacsoportnak, amely kulturális üzleti modellek és vállalkozások vizsgálatával és támogatásával foglalkozik.


Tom Pursey
Flying Object

Tom Pursey a Flying Object nevű londoni kreatív ügynökség társalapítója és kreatív igazgatója. A cég elsősorban installációkkal, videókkal és interaktív digitális megoldásokkal foglalkozik. Legutóbbi munkáik közé tartozik a „Tate Sensorium”, amely egy díjnyertes multiszenzoros kiállítás a Tate Britain-ben; a „YouTube A-tól Z-ig” nevű projekt, amely a videomegosztó 10 éves fennállását ünnepli; valamint a British Council részére készített „Mix the Play” címet viselő interaktív platform, amely a látogatókat valamilyen digitális eszköz segítségével egy színdarab rendezésébe vonja be.


Sz. Fejes Ildikó
Magyar Nemzeti Múzeum

1967-ben született Budapesten, egyetemi tanulmányai végén az ELTE Bölcsészettudományi Karán történelem és régészet szakon fejezte be. 2008-ban posztgraduális képzés keretében a Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Karán okleveles európai szakértő diplomát szerzett, 2014-ben a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskolán Arts&business manager képesítést. Több, mint 25 éve dolgozik a Magyar Nemzeti Múzeumban: többek között adatbázis építésekben, internetes és multimédia tartalomfejlesztési projektekben vett részt, európai uniós projektekben intézményi projektmenedzsment feladatokat látott el. 2011 óta az Országos Muzeológiai Módszertani és Információs Központ (OMMIK) vezetője, 2016 júliusától az ICOM AVICOM Múzeumi Új Audiovizuális, Kép- és Hangtechnológiák Nemzetközi Bizottság vezetőségi tagja.


Szakadát István
BME

Szakadát István, matematikusmérnök, szociológus, a BME Szociológia és Kommunikáció Tanszékének munkatársa a magyar digitális kultúra kezdeteitől fogva aktív résztvevője volt fontos kezdeményezéseknek (ABCD, MozgóKépTár, Internetto, Origo, NDA, NAVA, MOKK, Mindentudás). A gyakorlatban szerzett tapasztalatok alapján több elméleti cikke, könyve jelent meg az új média sajátosságairól. Ezzel párhuzamosan a cselekvés- és játékelmélet területén is több könyvet írt.


Szatucsek Zoltán
Magyar Nemzeti Levéltár

Szatucsek Zoltán (1969) a Magyar Nemzeti Levéltár főlevéltárosa, az újonnan létrehozott Nemzetközi kapcsolatok és EU projektek igazgatóságának vezetője. Történész szakon szerzett diplomát a Debreceni Egyetemen, majd az Országos Levéltárban modern iratokkal és a gyűjtőterülettel foglalkozott, az utóbbi években pedig szakterülete az elektronikus iratok és a levéltári anyag digitalizálása. 2006 és 2013 között vezette az Országos Levéltár elektronikus levéltári projektjét. A levéltárat számos szakmai bizottságban képviseli nemzeti és nemzetközi szinten. Tagja az Európai Bizottság által felállított European Archives Group szakértői testületnek, elnöke az elektronikus iratok levéltári megőrzésével foglalkozó DLM Forum alapítványnak. Szakmai érdeklődési területe a levéltártörténet, levéltárelmélet és a kulturális emlékezet intézményeinek szerepe napjaink társadalmában.


Tari János
AVICOM

Az AVICOM elnöke, a Károli Gáspár Református Egyetem Kommunikáció és Médiatudományi Tanszékének egyetemi docense. 33 évnyi, Néprajzi Múzeumban végzett főmuzeológusi tevékenysége során számos néprajzi és antropológiai dokumentumfilm, interaktív múzeumi kiállítás, audiovizuális installáció és publikáció alkotója, valamint a néprajzi digitális filmarchívum létrehozója, 1992 óta az AVICOM tisztségviselője.


Török András
Fortepan

Török András (1954) várostörténész, kulturális menedzser, angolt, történelmet, tanult az ELTÉ-n, fiatal kora óta érdeklődik a fotográfia iránt. 1998 és 2003 között ő volt a Mai Manó Ház alapító igazgatója. A Fortepan projektet segíti és figyelemmel kíséri indulása óta, 2014 óta az általa vezetett Summa Artium nyújtja a Fortepannak az intézményes hátteret. Legújabb könyve: A nevezetes magyar Országház, és a tér, ahol áll (2015, társszerző: Wachsler Tamás), melyben számos Fortepan kép szerepel.


Ungváry Rudolf
Országos Széchényi Könyvtár

Okleveles gépészmérnök, információs mérnök, az Országos Széchényi Könyvtár nyugalmazott tudományos főmunkatársa. Szakterületei: a rendező rendszerek (osztályozási rendszerek, információkereső nyelvek, névterek, ismeret/tudásszervező rendszerek), konceptuális adatbázistervezés, adatcsere-formátumok (MARC, DC, CIDOC, SKOS stb.), metaadatok.


Vágó Krisztina
XPONIA

Vágó Krisztina a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeumban programkoordinátorként kezdte múzeumi pályáját, majd csatlakozott a digitális tárlatvezetési megoldásokkal foglalkozó XPONIA csapatához. Feladata a cég által kínált technológia megismertetése a magyar múzeumvilág szereplőivel, valamint a múzeumokkal való közös munka egyengetése, a projektek menedzselése a kezdeti szakasztól a megvalósulásig.


Nadja Valentinčič Furlan
Szlovén Néprajzi Múzeum

Nadja Valentinčič Furlan a Szlovén Néprajzi Múzeum múzeumi tanácsadója és a Néprajzi Filmek Főosztályának vezetője. Ő felelős továbbá a szlovén szellemi kulturális örökség vizuális néprajzi jegyzékéért is. Gyakran publikál a vizuális antropológiáról, az audiovizuális kommunikációról a kiállításokban és az örökségi, életrajzi és etikai témájú filmek bemutatásáról. Tagja a VANEASA (Visual Anthropology Network within the European Association of Social Anthropologists) vezetői bizottságának és az AnthroVision nevű online kiadvány szerkesztőbizottságának.


Ineta Zelča Sīmansone
Think Tank Creative Museum

Ineta Zelča Simansone muzeológus és múzeumi szakember, aki mögött több mint tíz éves tapasztalat áll a történelem, az oktatás és a múzeumi tanulmányok terén. Karrierjét múzeumpedagógusként kezdte, majd a múzeumi kommunikációra szakosodott. Öt évig a Lett Nemzeti Művészeti Múzeum kommunikációs főosztályának vezetője volt, 2012 óta a Creative Museum nevű független think-tank intézmény igazgatója. A Creative Museum kritikusan és előremutatóan tanulmányozza a lett múzeumi szektort, kutatásuk fókuszában a múzeumok és a kreatív ipar kapcsolata áll. Ineta számos nemzetközi múzeumi szervezet, többek között az EMF, az ICOM és a NEMO (Network of European Museum Organisations) tagja. 2014 óta a NEMO „Múzeumok és a Kreatív Ipar” nevű munkacsoportjának vezetője. Fő érdeklődési köre a múzeum menedzsment, a múzeumok és a kreatív ipar, valamint a múzeumpedagógia és a programszervezés. 

 

 

ELŐADÁSOK

A Múzeumok Latin-Amerikai Intézetében, távoktatásban zajló szemináriumok tartása lehetőséget biztosított az előadó számára, hogy megismerhesse a Latin-Amerika különböző régióiban

...

Milyen digitális eszközöket kínálnak a német múzeumok a fogyatékkal élő emberek számára annak érdekében, hogy a kiállítások felfedezése akadálymentes legyen?

Az előadás az emlékezetes múzeumi játékok készítésének alapvetéseit és módszereit mutatja be.

Az előadás a horvát Múzeumi Dokumentációs Központ tevékenységéről nyújt rövid áttekintést a dokumentáció, az információátadás és a kommunikáció terén.

Az előadás négy szemszögből mutatja be a lengyelországi digitalizálás helyzetét: nemzeti (melyet a Múzeumok és Közgyűjtemények Nemzeti Intézete koordinál), regionális (DigiMuz Intermuseal

...

Az Europeana jelenlegi aggregációs technológiája és szemléletmódja az intézmény fennállásának korai szakaszában került kialakításra, és jól alkalmazható volt a kezdeti tartalmak felhalmozásához,

...

A digitális program jelentősége a múzeumok számára a társadalmi, gazdasági, oktatási és örökségi értékek megóvásának céljából nőtt meg.

Az előkészületek első szakaszában a földrajzi névtér jellemzőit elemeztük, számba vettük a helynevek típusjellemzőit, és a meglévő magyar névtér kezdeményezések kritikájával foglalkoztunk.

A digitális korba lépve a nemzeti kulturális örökségünk fenntartását digitális platformon kell biztosítanunk.

Egyre több könyvtár teszi az adatait a közkincs részévé, és mond le az általa készített bibliográfiai rekordok (újra)felhasználásának jogi és technikai korlátozásáról.

A technológia fejlődésével a múzeumoknak egyre több lehetőségük nyílik arra, hogy kiállításaikat újabb interaktív elemekkel bővítsék.

Az ICOM AVICOM (Múzeumi Új Audiovizuális, Kép- és Hangtechnológiák Nemzetközi Bizottság) több, mint 20 éve szervezi nemzetközi fesztiválját, a FIAMP Fesztivált.

A párhuzamos felépítésű előadás az elmúlt 15 évben végbement formai és technológiai változások bemutatására törekszik képi példák segítségével a budapesti F@imp fesztiválok díjazott média

...

A prezentáció célja a MUSAIONfilm nevű múzeumi filmeket versenyeztető fesztivál és annak díjnyertes, illetve kiemelkedő filmjeinek bemutatása a nemzetközi közönség számára.

2011-ben Budapesten merült fel az ötlet, hogy a levéltáros szakma tegyen konkrét lépéseket az elektronikus iratok kezelésének európai szintű harmonizációja felé.

A 2010-ben indult ingyenes digitális archívum hónapokon belül nagy érdeklődést váltott ki.

A Szlovén Néprajzi Múzeum Néprajzi Filmek Főosztálya létrehozza, gyűjti, dokumentálja, megőrzi, kutatja és bemutatja a néprajzi témájú filmeket, valamint többféle módon elérhetővé

...

Mes Aynak egy buddhista terület az afganisztáni Logarban, melyet az Afganisztáni Nemzeti Múzeum már mélyrehatóan feltárt.

 

A Bungaree’s Farm egy több művészeti ágon átívelő programként valósult meg annak érdekében, hogy a kortárs művészeti gyakorlatok fejlődését elősegítsék kutatások, workshopok és

...

 

Éld át a művészetet minden érzékeddel: ez az ötlet rejtőzött a Tate Sensorium mögött, amely a Tate Britain úttörő kiállításaként jött létre.

 

Napjainkban néha még mindig úgy tűnhet, hogy a múzeumokban és a kreatív iparban semmi közös nincsen, ugyanakkor az utóbbi évek eredményei rávilágítottak az együttműködési lehetőségek

...
KIEMELT TÁMOGATÓK ÉS KIÁLLÍTÓK
L1Harmattan
Rexfilm
KRE
SuitSolutions
Basiliskus
Xponia
SRE
KIÁLLÍTÓK
Qulto
DNN
Sztaki
Walton
Tripont
Digitár

0
Konferencia
0
Előadó
0
Előadás
0
Résztvevő