Képzés - Fogyatékos személyek a közművelődés világában

A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közhasznú Nonprofit Kft. MONTÁZS projektje keretében ingyenes képzést hirdet "Fogyatékos személyek a közművelődés, a múzeumok, a könyvtárak világában. (A közművelődésben, a múzeumokban, a könyvtárakban dolgozó szakemberek felkészítése a fogyatékos személyek szolgáltatáshoz való egyenlő esélyű hozzáférésének biztosítására)" címmel.

 

A továbbképzési program elsajátítása során a résztvevők megismerik:

- a fogyatékos személyekkel kapcsolatos szemlélet alakulását, fejlődésútját,

- az egyenlő esélyű hozzáférés alapelvét,

- az egyenlő esélyű hozzáférés biztosításának általános szempontjait,

- a „Semmit rólunk, nélkülünk!” elvét,

- a sérülés-specifikus alapismereteket,

- az egyenlő esélyű hozzáférés biztosításának gyakorlatban való alkalmazását.

Képessé válnak:

- a fenti elvek alkalmazására a saját munkájukban szolgáltatásuk egyenlő eséllyel lesz igénybe vehető a fogyatékos személyek számára

A képzési alkalmak: 2019. május 14. 16. 21. 23. 28. általában 9-15 óra között.

A budapesti helyszín szervezés alatt.


A jelentkezéseket e-mailben várjuk az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címen, a részleteket a mellékelt tájékoztató tartalmazza.

 

 

KÉPZÉSI TÁJÉKOZTATÓ

Fogyatékos személyek a közművelődés, a múzeumok, a könyvtárak világában

(A közművelődésben, a múzeumokban, a könyvtárakban dolgozó szakemberek felkészítése a fogyatékos személyek szolgáltatáshoz való egyenlő esélyű hozzáférésének biztosítására)

  1. képzés

 

A képzés célja: Közvetett cél a közművelődésben, a múzeumokban, a könyvtárakban, a zoopedagógia területén dolgozó szakemberek által nyújtott szolgáltatások hozzáférhetőségével kapcsolatos egyenlő esélyű hozzáférés szemléletének kialakítása, megerősítése.

Közvetlen cél az, hogy a közművelődésben dolgozó szakemberek átfogó tudással rendelkezzenek a fogyatékosságügyi ismeretekről, melyeket saját munkájukban is meg tudnak jeleníteni. További cél, hogy a megszerzett tudásoknak köszönhetően a közművelődésben dolgozó szakemberek munkájuk fogyatékosságügyet érintő feladat és kompetenciahatárait felismerjék.

 

A képzés célcsoportja:

Közművelődési szakmai munkakörök:

ifjúságsegítő, rendezvényszervező, kiállításrendező, rendezvénytechnikus, vezető közművelődési szakember, közművelődési szakember, közösségszervező, felnőttképzési szakember, közösségfejlesztő szakember, tudományos kutató, informatikus, média szerkesztő, információs- és közönségszolgálati munkatárs, művészeti vezető, népijáték- és kismesterségek oktató, kommunikációs- és marketing szakember,

Könyvtári szakmai munkakörök

főkönyvtáros, tudományos kutató, könyvtáros, informatikus könyvtáros, bibliográfus, feldolgozó könyvtáros, gyermekkönyvtáros, gyűjteményszervező könyvtáros, helyismereti könyvtáros, olvasószolgálati könyvtáros, tájékoztató, szaktájékoztató könyvtáros, zenei könyvtáros, könyvtári restaurátor, könyvtári főrestaurátor, könyvtári szakinformatikus, informatikus, könyvtári közművelődési szakember vagy könyvtári kulturális menedzser, könyvtári jogász, segédkönyvtáros, könyvtáros asszisztens, könyvtári asszisztens, könyvtári könyvkötő, könyvtárkezelő, raktáros, adatrögzítő

 


Muzeális intézményi szakmai munkakörök

múzeumi informatikus, teremőr, közönségkapcsolati munkatárs, vezető teremőr, múzeumi jogász, muzeológus asszisztens, segédmuzeológus (vagy segédkurátor), muzeológus (vagy kurátor), főmuzeológus (vagy főkurátor), műtárgykölcsönzési szakember (vagy múzeumi regisztrátor), műtárgyvédelmi munkatárs: műtárgyvédelmi asszisztens, műtárgyvédelmi munkatárs: restaurátor technikus, műtárgyvédelmi munkatárs: múzeumi preparátor, műtárgyvédelmi munkatárs: múzeumi gyűjtemény- és raktárkezelő, segédrestaurátor, restaurátor, főrestaurátor, múzeumi könyvtáros asszisztens, múzeumi segédkönyvtáros, múzeumi könyvtáros, múzeumi adattáros, múzeumpedagógus, vezető múzeumpedagógus, múzeumi közművelődési szakember vagy múzeumi kulturális menedzser, múzeumi marketing-, reklám- és kommunikációs szakember, tárlatvezető (vagy múzeumi mediátor vagy múzeumi animátor), múzeumi fotós, régész technikus, múzeumi grafikus, kiállítás-tervező, látványtervező, kiadvány- vagy honlapszerkesztő, múzeumi kiállítás-rendező

 

Állat- és növénykertek közművelődést segítő szakmai munkakörei

közművelődési szakember, zoopedagógus,  segédkönyvtáros, könyvtári asszisztens, könyvtári könyvkötő, könyvtárkezelő, raktáros, adatrögzítő

Levéltári szakmai munkakörök:

könyvtáros, segédkönyvtáros, könyvtári asszisztens, fotós, videotechnikus, kiállításrendező, zajtáros, dokumentátor, sajtóarchiváló

Kép- illetve hangarchívumi szakmai munkakörök

filmmúzeum moziüzem-vezető, honlap szerkesztő, kiadványszerkesztő, kiadvány főszerkesztő

 

A továbbképzési program elsajátítása során megszerezhető ismeretek, kompetenciák:

A résztvevők megismerik:

-              a fogyatékos személyekkel kapcsolatos szemlélet alakulását, fejlődésútját,

-              az egyenlő esélyű hozzáférés alapelvét,

-              az egyenlő esélyű hozzáférés biztosításának általános szempontjait,

-              a „Semmit rólunk, nélkülünk!” elvét,

-              a sérülés-specifikus alapismereteket,

-              az egyenlő esélyű hozzáférés biztosításának gyakorlatban való alkalmazását.

Képessé válnak:

-              a fenti elvek alkalmazására a saját munkájukban szolgáltatásuk egyenlő eséllyel lesz igénybe vehető a fogyatékos személyek számára

 

A továbbképzés tananyag részei:

  1. Bevezetés

1.1 A képzés tartalmának és keretének bemutatása

1.2 A képzést biztosító szervezet bemutatása

1.3 A képzésben résztvevők motivációjának feltárása

 

  1. Fogyatékosságügyi szemlélet alakulása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében tapasztalati szakértők bevonásával

2.1 Tapasztalati szakértő (felkészült fogyatékos személy) életútját bemutató interaktív előadás

2.2 Példák az egyenlő esélyű hozzáférés megvalósulására a közművelődés, a múzeumok, a könyvtárak és a zoopedagógia területéről

2.3 Konstruktív hallgatás témáját támogató feladat, mely egyben az egyenlő esélyű hozzáférés témáját vezeti be: a résztvevők a közművelődéssel, a muzeális, a könyvtári vagy a zoopedagógiával kapcsolatos szakmai munkájuk során megosztják egymással párban a legnagyobb sikerüket.

2.4 Az egyenlő esélyű hozzáférés alapelvének bemutatása a közművelődés, a múzeumok, a könyvtárak és a zoopedagógia területéről vett jógyakorlatok bemutatásával (pl. művelődési ház fizikai akadálymentesítése – rámpa, vezetősáv, fényjelzés, info-kommunikációs akadálymentesítése – könnyen érthető programleírás, jelnyelvi tolmácsolás)

 

  1. A közművelődés, a múzeumok, a könyvtárak és a zoopedagógia területén felmerülő fogyatékosságügyi lehetőségek feltárása

3.1 A közművelődés, a muzeális és könyvtári tevékenységek és a zoopedagógia feladatainak rendszerezése, a területen felmerülő fogyatékosságügyi lehetőségek, kérdések gyűjtése a résztvevőkkel

3.2 Erőtérelemzés készítése a résztvevőkkel, amely segíti, hogy az egyenlő esélyű hozzáférés kialakításának mely elemeire van ráhatásuk

3.3 Az erőtér elemzés eredményére alapozott, a résztvevők szakma területére orientáló szükséges fogyatékosságügyi ismeret meghatározása. A részletes fogyatékosságügyi ismeret átadása a következő tematikai egységben történik.

 

  1. A közművelődés, a múzeumok, a könyvtárak és a zoopedagógia szolgáltatásainak egyenlő esélyű hozzáférését támogató fogyatékosságügyi ismeretek

4.1 A sérülésspecifikus ismeretek (általános jellemző, kommunikáció, szolgáltatási hálózat) bemutatása

Különböző képzési módszerrel (előadás, saját élmény, filmelemzés) a következő területeken történik ismeretátadás:

- látássérülés és látássérült személyek sajátos igényeinek megjelenése

- mozgássérülés és a mozgássérült személyeknek nyújtható akadálymentes szolgáltatások

- hallássérülés és hallássérült személyekkel való kommunikáció

- beszédfogyatékosság és a beszédfogyatékos személyekkel való kommunikáció

- autizmus és az autista személyekkel való kommunikáció, valamint speciális szükségletek

- értelmi fogyatékosság és az értelmi fogyatékos személyekkel való kommunikáció, valamint speciális szükségletek

- pszichoszociális fogyatékosság és a pszichoszociális fogyatékos személyekkel való kommunikáció, sajátos szükségletei

 

  1. A képzés során kidolgozott erőtérelemzés kapcsán körvonalazódott tényezők kapcsolása a megszerzett fogyatékosságügyi ismeretekhez

5.1 A közművelődés, a múzeumok, a könyvtárak és a zoopedagógia szolgáltatásainak további elemeinek rendszerezése. A résztvevők az erőtér elemzés során feltárt támogató és gátló tényezőket a megszerzett fogyatékosságügyi ismeretek alapján újra rendezik. Saját területükre gyakorlati ötlettárat állítanak össze, hogy a képzést követően alkalmazhassák a megszerzett tudást.

5.2 Az összegyűjtött elemek átdolgozása az egyenlő esélyű hozzáférés szempontjai alapján

 

  1. A képzés során elsajátított fogyatékosságügyi és egyenlő esélyű hozzáférést támogató ismeretek felmérése

6.1 Munkacsoportokban a zárófeladat kidolgozása

A résztvevők a képzéshez tartozó zárófeladatot kiscsoportos formában feldolgozzák, majd prezentálják.

6.2 Az esetek megoldásainak közös megbeszélése

A résztvevői csoportok által bemutatott zárófeladatok elemzése a feladathoz kapcsolódó szempontok alapján

 

  1. Zárás

7.1 Átadott ismeretek megbeszélése

7.2 Tanúsítványok átadása

7.3 Az elégedettségi kérdőív kitöltése

 

A továbbképzés összóraszám: 30

A továbbképzési program minimum csoportlétszáma: 15 fő

A továbbképzési program maximum csoportlétszáma: 25 fő

A továbbképzés minősítése az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közösségi Művelődési és Művészeti Főosztály rendszerében történt.

 

A tanúsítvány kiadásának feltétele:

A továbbképzésen minimum 80%-os aktív részvétel mellett, a képzés utolsó tematikai egységében gyakorlatorientált záróvizsga sikeres teljesítése a tanúsítvány kiadásának feltétele.

 

A továbbképzés térítésmentes, Az FSZK Nonprofit Kft. és az Európai Unió támogatásából megvalósuló EFOP-1.9.2-VEKOP-16-2016-00001 azonosító számú „MONTÁZS – A fogyatékos személyek számára nyújtott szakmai és közszolgáltatások hozzáférhetőségének kialakítása, fejlesztése” című kiemelt projekt keretein belül kerülnek megvalósításra.

 

 

 

 

Országos
Muzeológiai Módszertani
és Információs Központ