Vermeer rejtőzködő Kupidója

Közel két és fél évszázadon át rejtőzködött titokban Jan Vermeer van Delft (1632-1675) kupidója a festő híres, Nyitott ablaknál levelet olvasó lány című képen. Bár már 40 évvel ezelőtt, 1979-ben felfedezték az átfestés alatti alakot, egészen mostanáig úgy gondolták, hogy maga a festő döntött a változtatásról, így azt érintetlenül hagyták. A két évvel ezelőtt kezdődő legújabb helyreállítási munkák során azonban a restaurátorok legnagyobb meglepetésére kiderült, hogy bizony jóval a művész halála után, 1700 körül festették át a művet.

Ezt többek közt a rétegek között talált szennyeződés és az átfestés színének eltérő árnyalata is igazolja. A drezdai Gemäldegalerie főrestaurátora, Uta Neidhart szakmai pályafutása legcsodálatosabb tapasztalataként hivatkozik a felfedezésre, véleménye szerint egy teljesen új festmény jött ezzel létre.

A kép 1657 és 1659 között készülhetett, 1742 óta pedig a drezdai városi gyűjteményt gazdagítja. A festő Kupidót a falon, egy festményen ábrázolja, létrehozva ezzel egy képet a képben. Ugyanez a Kupidó látható a mester későbbi, 1673 és 1675 közé datált, ma a londoni National Gallery-ben őrzött munkáján, a Virginál mellett álló hölgyön. Abból, hogy majd 10 év eltéréssel ugyanazt a motívumot használta, a kutatók arra következtetnek, hogy a szóban forgó Kupidós festmény a mester tulajdonában lehetett.

Vermeer munkáiban gyakran találkozhatunk más festményekre való utalásokkal, ezzel is újabb jelentésekkel gazdagítva műveit. Az említett alkotáson Kupidó megjelenítése az egyetlen szimbólum, mely egy szerelmi szálra enged következtetni, ezzel a festmény által régóta őrzött titok napvilágot látott. Az ablaknál álló lány bizony a szerelemre gondol, talán épp szerelme levelét olvassa.

Habár a festmény jó állapotban volt, 2017-ben mégis restaurálási munkálatok mellett döntöttek, a besötétedő, elsárguló réteg eltávolítása miatt. A laboratóriumi teszteket a drezdai Szépművészeti Akadémián végezték, míg a röntgenfelvételeknél az amsterdami Rijksmúzeum segédkezett. Ők erősítették meg azon felvetést, miszerint az átfestés valóban sokkal később keletkezett, így 2018-ban annak eltávolítása mellett döntöttek.

Kupidó még csak félig bújt elő az őt titokban tartó festékréteg alól, de a nagyközönség május 8. és június 16. között megtekintheti a drezdai Gemäldegalerie Alte Meisterben, mielőtt megkezdenék a körülbelül további egy évet igénybe vevő, befejező munkálatokat.

 

#MuseumWeek #MW2019 #SecretsMW

 

 

 

Országos
Muzeológiai Módszertani
és Információs Központ