YouTube csatornát a múzeumoknak! - mondja a Rijksmuseum digitális edukációval foglalkozó szakembere

Wouter van der Horst az amszterdami Rijksmuseum kreatív agya volt akkor, amikor a múzeum digitális oktatás platformjait kialakították. A MuseumNext interjújából kiderül, hogyan lehet digitális tartalommal elérni a legfiatalabb generációt, miért jó a múzeumoknak a YouTube, és hogy a legkisebb múzeumok is nyertesei lehetnek a digitális forradalomnak. Kiemeltünk néhány izgalmas gondolatot a beszélgetésből, ami a hazai múzeumok számára is hasznos lehet. 

A "digitális" nem furcsaság a múzeumban, hanem valóság

A múzeumpedagógiai osztályok célja az, hogy kapcsolatot létesítsen a közönség és a gyűjtemények között túrák, alkotó műhelyek, feliratok, publikációk révén, de ez mindig fizikai kontaktusra és a múzeumi jelenlétre épül. Ezeket a kapcsolatokat a digitális szférába is át lehet fordítani. Az internet kezdete óta ami digitális, azt sokszor a múzeumtól idegen dolognak tekintik, holott ugyanannyira be kellene integrálni a múzeumba, mint amennyire a látogatók és a múzeumi munkatársak mindennapi életébe be van ágyazva. Mivel szinte mindenki állandóan online van, 5-10 éven belül a digitális technológia elemi része lesz minden múzeumnak, és az összes pozíció nevéből elhagyjuk a „digitális” szót.

A legfiatalabbakat igenis érdekli a múzeum, csak egy nyelvet kell beszélni velük

A múzeum digitális osztálya készített egy app kinézetű, csak mobilon elérhető honlapot. A  Snapguide egy website, ahol ismert holland influencerek és művészek ajánlanak túrákat a múzeumban. Vannak rapperek, YouTuber vloggerek, komikusok - összesen kilenc útvonal van. A tartalom létrehozása során a hitelesség kulcsfontosságú. "Ezeket a túrákat nem mi adtuk az influencerek kezébe, de konzultáltunk velük, hogy megfeleljenek a holland iskolai tanterv követelményeinek- mondja  van der Horst. Ezután saját maguk készítették a videókat szelfi stílusban egy iPhone-on. A legnagyobb sikernek azt tartom, hogy az adatok szerint a legtöbb felhasználó nem csak egy túrán vesz részt, hanem legalább kettőn. Ez olyan, mintha miután egy vezetővel megnéztünk egy kiállítást, visszamegyünk az információs pulthoz és megkérdezzük, lehet-e újabb túrán részt venni, ami természetesen soha nem történik meg egy múzeumban."

Miért kell egy múzeumnak YouTube csatorna?

  • A YouTube a Google után a világon a második legnagyobb keresőmotor: az emberek két okból használják: hogy szórakozzanak vagy megtudjanak valamit, ismeretet szerezzenek. 
  • Az internet világában messze a YouTube a legjobb lehetőség a múzeumok számára. Ha az oktatási tartalom összekapcsolódik a szórakoztatással, az a nyerő formula. A YouTube lehetőséget ad arra, hogy a múzeum potenciálisan hét milliárd embert érjen el, akiknek túlnyomó többsége soha nem fog élőben ellátogatni múzeumba. 
  • A múzeumok többnyire archívumként használják a YouTube-ot, hogy az eseményeikről készült filmeket megőrizzék az utókornak. De meglepődnek, hogy YouTube-csatornájuk nem sikeres. Leginkább azért, mert a múzeumok ilyen, marketing célú tartalmat tesznek a YouTube-ra, de az emberek nem azért mennek a YouTube-ra, hogy marketinges videókat nézzenek.

Hogyan csinálja a Rijksmuseum?

Ha azt szeretnénk, hogy YouTube-on elérjünk mindenkit, akkor senkit sem fogunk elérni. Ezért mi két új YouTube-csatornát hoztunk létre. Az egyik a RijksTube, amely a széles nemzetközi közönségnek szól, a másik pedig a RijksCreative, ami inkább kreatív, csináld magad témájú. A RijksTube oldalon elkezdtünk egy „Ez művészet?” nevű videósorozatot, amiben közelebbről megvizsgáljuk a mai popkultúrát, és ezt próbáljuk értelmezni a mi gyűjteményünkön keresztül. Például az Avengers filmek igen népszerűek. A film poszterének jellegzetes vizuális jegyei – a kompozíció, a megvilágítás és a kontraszt -, nagyon hasonló ahhoz, ahogyan Rembrandt festette az Éjjeli őrjáratot, ami a Rijksmuseum gyűjteményékben található. Tehát összehasonlítjuk a film poszterét a festménnyel, és feltesszük a kérdést: “Ez művészet?” Ezzel arra ösztönözzük őket, hogy osszák meg véleményüket kommentben.

 
A RijksCreative festők segítségével mutatja be, hogyan festettek a nagymesterek és hogyan csinálhatjuk utánuk. Az első évadban Rembrandt a téma.

 

Egy kis büdzséjű, szerény gyűjteményű múzeum is nyújthatja azt az élményt, mint a nagyok 

A múzeum összpontosítson arra a technológiára, ami a látogatók számára máris elérhető, főként a telefonra. Felesleges képernyőket felrakni a múzeumba, mert két vagy három év múlva ezek a képernyők elavulnak, és soha nem fogják felvenni a versenyt a látogatók zsebében lévő legújabb telefonnal.

"Az utóbbi években a múzeumok sok mindent bevetettek, hogy felhívják a figyelmet magukra, növeljék a látogatottságukat. Vajon szükséges-e, hogy a múzeumok újból feltalálják magukat?"- veti fel a MuseumNext.

Sok múzeum küzd azzal, hogy megértse szerepét a mai társadalomban, jó példa erre a kasszasikert ígérő, nagyot durranó kiállítások rendezése. Egyre több múzeum érzi úgy, hogy a kalandparkokkal versenyez, és néha abba a csapdába esnek, hogy a múzeumukat is kalandparkként tálalják. A múzeumok nagyon bizonytalanok, mert úgy vélik, hogy az emberek változnak, de ők nem. Az emberek mindig fognak múzeumokat látogatni. Néhány ember mindig kedvelni fogja őket, mások pedig mindig azt hiszik, hogy unalmasak. Ez csak az emberi természet része. És ez nem olyan szörnyű.

 

 

 

Országos
Muzeológiai Módszertani
és Információs Központ