Először is szögezzük le, hogy jó, ha egyáltalán van. Természetesen nem mindegy, hogy milyen: erre mutatunk jó példákat. Bár a múzeumban szerzett élmény hagyományosan megköveteli a látogatók fizikai jelenlétét, ahhoz, hogy egy kiállítást és gyűjteményt megnézzünk (legalábbis annak egy részét és virtuálisan), a jelenkori technológiának köszönhetően már nem függ a múzeumban való tényleges jelenléttől. A közösségi média lehetőséget ad a múzeumoknak arra, hogy az élményt kiterjesszék a digitális térre és lebontsák a fizikai falakat. Ezáltal lehetőséget biztosítanak a múzeumok szerelmeseinek, hogy virtuális közösséget hozzanak létre és egy kattintásra megtekinthetik a londoni, párizsi, moszkvai vagy sanghaji kiállításokat.
Miért jó, ha egy múzeumnak van Instagram profilja?
- az Insta ugyanúgy a vizuális történetmesélésre és kommunikációra támaszkodik, mint a múzeumok
- több mint 300 millió napi aktív felhasználójával kulcsfontosságú lehetőség a meglévő és a potenciális közönség eléréséhez
- sőt, ezt a közönséget leginkább 18–29 évesek alkotják, ami remek lehetőség, ha fiatalabb látogatókat próbálunk a múzeumba csábítani
Rengeteg példát találunk arra, hogy egy múzeum hogyan használja az Instagramot. Ebből most olyanokat mutatunk be, akiktől mindenképp érdemes ellesni a fortélyokat. Fontos, hogy az Insta nem agysebészet, a profilt könnyen saját múzeumunk arcára szabhatjuk.
Vagány, friss és fiatalos: Royal Ontario Museum
Első látásra a Royal Ontario Museum profilja valódi meglepetést okoz, ha egy hagyományos – esztétikus műtárgyakat bemutató- profilra számítunk. A ROM arra használja az Instát, amire való: olyan tartalmat kínál a felhasználóknak, amikre ők is kíváncsiak lehetnek.
Erősségük
- saját hangjukon szólítják meg közönséget és olyan tartalmat adnak, ami őket érdekli
- mernek vicces lenni és kilépni a múzeumi klisékből
- nem hagyományos esti rendezvényeik- ahol dj zene és koktélok mellett fesztelenül lehet kapcsolatba kerülni műtárgyakkal, különösen jó lehetőség arra, hogy a látogatók saját, múzeumban készült fotóikat is megosszák az oldalon és érdeklődőket toborozzanak a múzeumnak
Videók és cuki kutyák: Los Angeles County Museum of Art
A LACMA profilja nagy hangsúlyt fektet a kiállítások bemutatására, de ezt lazán teszik, a képek spontánok, mesterkéletlenek és személyesek.
Erősségük
- gyakran használják az Instagram videófunkcióját, hogy dinamikusabb képet adjanak a gyűjtemény darabjairól
- érdekes, könnyen megjegyezhető információkat adnak a tárgyakról
- felhasználják a látogatók fotóit, és nem csak a cuki kutyásokat, ami jó alap a látogatókkal való kapcsolatépítéshez
- ők sem félnek a humortól
Négy múzeum egy helyen: Tate
A négy kiállítóhelynek – a Tate Modern, a Tate Britain, a Tate Liverpool és a Tate St. Ives - összesen több mint 1,2 millió követője van. A közösségimédia-menedzserek kétségtelen jó munkát végeznek annak érdekében, hogy megfeleljenek az Insta profilban felvázolt küldetésüknek, nevezetesen, hogy elősegítsék, hogy mindenki megtalálja az örömét a művészetben és minél jobban értse. Megtalálták a jó egyensúlyt a művészet, az ismeretterjesztés és a szórakoztatás között, így a Tate jó példa bármilyen méretű múzeum számára, amelyik Instagram profilt szeretne.
Erősségük
- sikeresen bemutatják a négy különböző karakterű kiállítóhelyet
- nem a "múzeumi", hanem a közösségi média nyelvet beszélik, perfektül
- a Tate egyesíti mindazokat a jellemzőket, amiket előzőleg felsoroltunk, informatív leírásokkal, külön hashtagekkel (az időjárásra vonatkozó #TateWeather különösen szellemes)
Hogyan hozzuk ki egy traktorból és egy tyúkból a legtöbbet: Museum of English Rural Life
Az apró angol múzeumról és annak szenzációszámba menő kommunikációjáról már írtunk itt, az OMMIK oldalon. Ebben a kis readingi múzeumban bebizonyították, hogy megéri, hogy ha egy múzeum mer „valamilyen” lenni. Ők kialakították saját stílusukat, és a szokatlanul vicces és bátor hangvételt következetesen viszik át minden social media csatornára.
Erősségük
- egyediségük- minden múzeumban van valami egyedi, csak meg kell találni és ami még fontosabb: merni kell megmutatni
- kis gyűjteménnyel is lehet nagyot dobbantani jó történetmeséléssel, egy kis fantáziával és a közösség bevonásával
Az emberi testnél kevés érdekesebb dolog van: Wellcome Collection
Az egészséggel, emberi testtel és orvostudománnyal foglalkozó Wellcome gyűjtemény egyik specialitása a témamegközelítés, amivel az érdeklődők mindennapi életéhez, tapasztalatához tudják kötni a tárgyakat, információkat.
Erősségük
- közösségi médiacsatorna révén nem a mindentudó múzeum szerepében tetszelegnek, hanem kérdéseket tesznek fel, megkérdőjelezik előítéleteinket a testtel, egészséggel és betegséggel kapcsolatban és párbeszédre hívnak
- jó szemmel válogatják ki azokat a tárgyakat, amik figyelemfelkeltőek, provokatívak, izgalmasak, humorosak
- grafikus anyagokat (képregény) használnak - ezt amúgy a Musée d’Orsay is elkezdte: ők egy-egy neves képregényrajzolót kérnek meg, hogy rajzoljanak az Orsay ihletésére
Kapcsolódó cikkeink:
Múzeumok és a közösségi média: egy kis múzeum szokatlan és sikeres stratégiája
YouTube csatornát a múzeumoknak! - mondja a Rijksmuseum digitális edukációval foglalkozó szakembere
"A múzeumi történetek legalább olyan érdekesek, mint a Disney-mesék- és még igazak is"