Milyen a hatásos múzeumi kommunikáció: ahogy a reklámszakember látja

Olvastunk egy jó cikket! A Kreatív oldalán Misetics Mátyás reklámszakember, a MITTE ügynökség társalapítója a kulturális intézmények márkázásáról és kommunikációjának lehetőségeiről szól. Bár a járvány valódi csapást mért a kulturális szféra működésére, a cikkből kiderül egy s más arról, milyen és miről szól a jó múzeumi kommunikáció, és kiindulópontot is adhat, ha épp a stratégiánk kialakításán dolgozunk. Felvillantjuk a legfontosabb gondolatokat, a teljes cikk itt olvasható.  

 1. “A kultúra márkaépítése a jelenlegi helyzetben még fontosabb, mint a járvány előtt”

“A fenntartó kommunikáción túl újféle online tartalomgyártásra lehet szükség, mely átszervezést igényelhet, de megéri. Bár sokkal nagyobb zaj van, a tartalomfogyasztásra szánt idő is drasztikusan megemelkedett. Izgalmas anyagokkal nagyobb elérést és bevonódást kell generálni az intézményeknek.” A szakember szerint a válsághelyzet akár egy tudatossági szintemelkedést is eredményezhet a kulturális márkák számára. 

 

(A londoni Natural History Museum kampányában a világon fellelhető legősibb bálnacsontváza fogadja a városba látogatókat egy angolos szóviccel körítve. A fotókat a Kreatív cikkéből vettük.) 

2. "A kulturális márkák erőteljesek"

  • mert teljesen értékazonosak tudnak lenni, 
  • kevésbé telítődsz velük 
  • és nincs ott mindig a háttérben, hogy vásárolnod kell tőlük.”  

3. "A bátor, friss, dinamikus jelenlét annál erőteljesebb, minél hagyományosabb intézményről van szó"

„Csodálatos látni, amikor egy intézmény kilép abból a kommunikációs mederből, ahová műfajilag sorolnánk, és berobban a zajba. Így tett a például a világ első iparművészeti múzeuma, a Victoria and Albert is, ahol a patinás lokációt és klasszikus tipográfiai formakinccsel rendelkező logót egészítik ki friss, neon színekben pompázó kommunikációs anyagok. Talán még vagányabb a szintén londoni National History Museum kampánya, ami nagyon erős mind színhasználatban, copy-ban és layoutban is. Minél hagyományosabb intézményről van szó, néha annál dinamikusabb márkázás kell, ami nem műfajidegenen hat, hanem sokszor még nagyobb erőt és egységet képez mindazzal, amit az intézmény képvisel.”

 

(A Victoria and Albert Museum plakátja a londoni metróban. A fotókat a Kreatív cikkéből vettük.) 

4. A változatosság gyönyörködtet

Misetics Mátyás szerint fontos az adott tartalmat összekapcsolni a márkával. De emellett teret kell engedni a változatosságnak is. Ebben más az attitűdje egy nagy múzeumnak egy kis intézményhez képest,  előbbinél nagyobb szerepe van egy állandó arculatnak, mint amit a Tate is példáz, de az ő esetükben is egy életmű kiállítás esetében jól sülhet el egy ettől elütő, teljesen egyedi arculat is. 

5. A közösségi média haszna

Az intézmények is egyre jobban felismerik az arculatok és közösségi média profilok modernizálásának fontosságát. Az online kultúrafogyasztás egy nagy része az Instagramra került át. „Korábban nem volt ilyen közösségi platform, ami ennyire niche dolgoknak is felületet tudott adni." Az Instagramon az ügyesebb algoritmusok és az eltérő architektúra miatt egy múzeum sokkal könnyebben megtalálja a közönségét. A szakmai alap a legtöbb helyen adott, de ezt a tudást érdemesebb szórakoztatóan érzékenyítő formába önteni.

Forrás: Kreatív

 

+1. Amiért érdemes a Natural History Museum kampányát megjegyezni:

Aki kíváncsi, mi van a londoni Natural History Museum kampánya mögött, érdemes megnézni a brandingért felelős Someone ügynökség honlapján található kreatívokat és a munkafolyamat leírását, hogyan jutottak el a brieftől a megvalósításig. Szellemes és friss szóviccekkel (vagyis felejtsük el a fáradt, lapos, izzadtságszagú szellemkedéseket) és meglepő képi megoldásokkal dolgoztak, ami meghozta eredményét: a múzeum látogatottsága sosem látott mértékben nőtt, a kampány pedig fél tucat szakmai díjat zsebelt be. Ez havonta több mint 600 ezer látogatót - 24 százalékos növekedést- jelentett.

  • a kampány radikálisan különbözik a megszokott múzeumi hirdetésektől: mai nyelven, viccesen szólít meg, hat az érzelmekre, bevonja a nézőt és szem előtt tartja a potenciális látogató érdeklődését
  • a megszólaló példányoknak karaktere, egyéni stílusa volt, amit a célközönség jól ismer és kedvel
  • nem a múzeum, hanem a múzeumi tárgyak szólították meg az embereket, ami közvetlenséget sugall. Ez sokkal kockázatosabb, mint egy tekintélyes, távolságtartó, és valljuk be: kissé elitista mindentudó hang.
  • nem csupán a múzeum ismeretterjesztő, hanem elsősorban a motiváló, inspiráló szerepét hangsúlyozta ki.

A kampányt itt ismerheti meg. Az ügynökség több múzeummal és kulturális intézménnyel dolgozott már, formálta át arculatukat hihetetlen látványosan. Ezeket szintén a honlapon találjuk. 

 

 

 

Országos
Muzeológiai Módszertani
és Információs Központ