#IMD2020 - Múzeumi Világnap COVID-19 helyzetben

Már csak egy hét van hátra, hogy a 40. Múzeumi Világnapot megünnepeljék világszerte, aminek fő szervezője az ICOM. Az ünnep célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy „a múzeumok fontos eszközei a kulturális cserének, a kultúra megerősítésének, valamint a népek közötti békés megértésnek és együttműködésnek” Tavaly 38000 múzeum vett részt a nemzetközi eseményen saját programokkal, rendezvényekkel. Az idei év tematikája az ICOM felhívása szerint: "Múzeumok az egyenlő esélyekért: sokféleség és inklúzió”. Ehhez kapcsolódóan egy részletes segédlet is megjelent, amiben az esemény kommunikációjához adnak támpontokat valamint lehetséges akciókhoz, programokhoz tippeket. Mivel a rendezvények nem valósulhatnak meg egy alternatív dátumot is közzétettek: 2020. november 14-16., ami az ICOM 37. születésnapja is egyben.

  

Magyarországon is a szakma egyik hagyományos nyílt napja ez, amikor a múzeumok összegyűlnek a Magyar Nemzeti Múzeum kertjében és megtartják a Múzeumok Majálisát vagy saját helyszíneiken rendeznek programokat népszerűsítve kiállításaikat és kapcsolódó foglalkozásaikat. Idén a Majális programja is a járványügyi helyzet áldozata lett, pedig ez lenne a 25. évforduló. A szervezők egy alternatív részvételi lehetőséget adtak meg: a témára létrehozott Facebook csoporthoz csatlakozhat bárki, itt: https://www.facebook.com/groups/220021819416675/ és ott az előző évek élményeit lehet megosztani, képekben, írásban, mozgóképben a #muzeumokmajalisa jelzést használva. Bővebben a Magyar Nemzeti Múzeum oldalán itt: https://mnm.hu/hu/muzeum/hirek/25-muzeumok-majalisa-az-online-terben

AZ ICOM is útjára indított egy felhívást alternatív Múzeumi Világnapra, amiben a COVID helyzethez alkalmazkodva, digitális inklúzióra szólítja fel a múzeumokat. Javaslatokat és jógyakorlatokat is bemutatnak, arra vonatkozóan, hogy milyen kommunikációs módszereket érdemes használni, hogyan szűkítse le a múzeum a célcsoportját és hozzájuk milyen platformon, média felületen keresztül jusson el, megemlítve, hogy a közösségi média mellett bőven vannak más lehetőségek is, mint például a múzeumi podcast, vagy egy telefonos hot-line szolgáltatás, vagy akár a postai levél. Végezetül a tartalom meghatározása kapcsán annak legfontosabb szempontjaira is rá kell kérdezni: Mi a cél? Szórakoztatni? Elmondani egy történetet? Kétségeket támasztani? 

  

Az ICOM buzdítja a múzeumokat, hogy a digitális inklúzió megoldását használva kampányoljanak a Múzeumi Világnap mellett és használják a #IMD2020 és a #Museums4Equality jelölést a Twitteren, Facebookon saját honlapon így is csatlakozva virtuálisan az ünnepléshez. Illusztrációnak lehet használni akár a Múzeumi Világnap (International Museum Day = IMD2020) animált gifeit is: https://giphy.com/icom-museum

 

 

 

 

Országos
Muzeológiai Módszertani
és Információs Központ