10 dolog, amitől a közösségi média posztok széles közönség számára is hozzáférhetőek lesznek

A közösségi média életünk szinte minden pillanatát átszövő jelenléte vitathatatlan. Sokan használják, de a posztok többeknek nehézséget okozhatnak a navigálás és megértés szempontjából. Hogy még nagyobb tömeget szólítsanak meg a múzeumok, a National Lottery Community Fund Scotland rövid útmutatója segít abban, hogy a közösségi média a széles közönség számára legyen elérhetőbb. 

1. Ügyeljünk arra, hogy a bejegyzés minél könnyebben érthető és olvasható legyen. Kerüljük a feleslegesen bonyolult szavakat, minél egyszerűbb a szöveg, annál jobb. (Angol nyelvű posztokhoz van egy kiváló alkalmazás, a Hemingway app, amivel könnyen letesztelhetjük, mennyire befogadható a szöveg, amit írtunk. 

2. A mondatok legyenek rövidek, figyeljünk a központozásra és osszuk őket bekezdésekre. A hosszú, tagolatlan mondatokat nehéz olvasni, könnyű beléjük gabalyodni és megérteni, ha nem tud az olvasó “megpihenni”. 

3. A hashtagelésben minden szó első betűje legyen nagy betű, #PontÍgy, hogy minden szó egyenként olvasható legyen. Ne használjunk a szükségesnél több hashtaget- az csak túlbonyolítja a szöveget.

4. Ne vigyük túlzásba az emojikat és a felkiáltó jeleket, kérdőjeleket. Sok olvasóprogram (például gyengénlátóknak), nem értelmezi az emojikat, viszont felolvassa, amit lát. A legjobb, ha emojikat a mondat végén használjuk, és nem pótolunk ki vele szavakat. Ugyanez igaz a központozásra, mértékkel bánjunk a felkiáltójelekkel, hogy ne bonyolítsuk túl a szöveget. 

5. A szöveget, videót erős kontraszttal jelenítsük meg, például fekete háttéren fehér szöveggel, ami jobban látható és könnyebben olvasható. 

6. Ha képet posztolunk, adjunk mellé képleírást. A leírás nélkül a szövegolvasók nem tudják értelmezni, mit ábrázol a kép. A Twitteren, az Instagramon, a Facebookon és a LinkedInen van alt text/image description funkció. Ahol ez nincs, ott [kép: képleírás]

7. Vannak, akik infókat tartalmazó posztereket, röplapokat csatolnak a poszthoz, amit azonban nem mindenki tud elolvasni. Ha fontos tudnivalók vannak a képen, azt is rakjuk a képleírásba. Ha videót posztolunk, mindig feliratozzuk: nagy betűkkel, kontrasztos háttérrel. Ez nemcsak a siketeknek és nagyothallóknak segítség, hanem mindenkinek, aki nem kapcsolja be a hangot, ha videót néz. Ne felejtsük el, hogy nemcsak a beszélt szöveget, hanem a hangokat is jelezzük (madárcsicsergés, zajok, stb. 

8. A videók fontos infói jelenjenek meg képben és hangban is. A hangsúlyos infókat tüntessük fel a posztban is, hogy az olvasóprogram fel tudja olvasni. 

9. A csak audió tartalmak, például a podcast mellé adjunk átiratot.

10. Figyelmeztessük az olvasókat a poszt elején, ha az kellemetlen érzéseket, negatív reakciókat válthat ki, például a traumát átélt emberekben vagy a mentális betegségben küzdőknél.

forrás

 

 

 

Országos
Muzeológiai Módszertani
és Információs Központ