Innováció a múzeumban: a kreativitás és megújulás nem pénzkérdés

Az innováció, akárcsak a kreativitás gyakran -sokszor túlságosan is gyakran- használt szavak. Mit is jelent valójában a változás, kreativitás és innováció a múzeumban? 

Az Audiency Agency rezílienciáról szóló 2018/19-es tanulmánya már évekkel ezelőtt kiemelte, hogy a kulturális szféra vezető szereplői belátták annak szükségességét, hogy nehézségek után nem elég talpra állni és visszatérni a korábbi állapothoz. Az elmúlt hónapok igazolták őket. Bár jelenleg nehéz optimistának lenni, fontos, hogy átkeretezzük a kihívásokat: a nehézségeket nem elég eltökéltséggel felvértezve legyőzni, vegyük észre a külső változás által kínált új lehetőségeket és amennyire lehet, használjuk ki.

A stratégia kidolgozása és az üzleti tervezés a jövőről szól. Márpedig a mostani stratégiák és tervek gyakran a már régóta ismert modellek újraszerkesztett változatai, ez pedig az innováció ellentéte- azt feltételezi, hogy elég a már meglévő modellt módosítani, ahelyett, hogy visszatérnénk a kezdeti, kiindulásnál vallott elveinkre. Most a korábbinál sokkal inkább jellemző, hogy a kulturális szervezetek működési környezete nem hasonlít ahhoz, mint ami évekkel ezelőtt volt jellemző.

A változás előmozdításához egyszerre kell előretekinteni és fókuszálni a minket körülvevő kontextusra: a legtöbb változás, amire reagálunk, a társadalom, a gazdaság, a politika és a technológia tágabb világában történik, nem pedig a művészet, kultúra vagy örökségvédelem szűkebb területén. Sok újítás, amelyet szeretnénk átvenni, valamilyen formában már megjelent egy másik szektorban. A leginkább ezekről a területekről van szó:

  • turizmus és vendéglátás
  • sport és szabadidő
  • digitális szórakozás és technológia 
  • egészségmegőrzés, jóllét 

 A történelem azt mutatja, hogy az igazi újítás valami új bevezetéséből fakadó változás, ami jelentős, tartós és pozitív hatással bír. Ez az utókor ítélete. Az újítás idejében csak új dolgokat látunk, amelyek ösztönzik vagy lehetővé teszik a változásokat. És ha az új dolgok létrehozásával vagyunk elfoglalva, akkor abba a kísértésbe eshetünk, hogy túlbecsüljük az általuk létrehozott változás mértékét, túlbecsülhetjük az ebből fakadó hatás mértékét, tartósságát, gyorsaságát és előnyeit is.

A „kreativitást gyakran felcserélik az innovációval, vagy használják egymás szinonímájaként. A kreatív iparban dolgozók különösen hajlamosak azt állítani, hogy sok minden, amit csinálnak, innovatív. A kreativitás még nem innováció, a kreativitás az innováció folyamatának egyik kulcseleme. Nyilvánvalóan szerepe van abban, hogy el tudjuk képzelni és létre tudjunk hozni „valami újat” létrehozásában, ami szükséges az innovációhoz. De ezenkívül szerepe van a folyamat során fellépő problémák megoldásában, a változás kezelésében és a replikálható tudás megőrzésében. 

forrás