Múzeumi hírek, amikre felkaptuk a fejünk (március)

Hogyan élik meg a COVID-korszakot a világ tekintélyes nagy múzeumai? A Louvre, a Vatikán Múzeum, a British Museum, az Ermitázs, a Victoria & Albert Museum, az Universcience, a Prado, a Rijksmuseum, a Pinacoteca di Brera és a Centre Pompidou vezetői, illetve vezető munkatársai beszélgettek több mint két órán át (!) az ICOM online találkozóján. Aki lemaradt róla, a videó elérhető itt


Az amszterdami Rijksmuseum legtekintélyesebb termében, melynek fő helyén Rembrandt Éjjeli őrjárata látható, ezentúl helyet kapnak azok a festőnők is, akiket a művészettörténet méltatlanul mellőzött, bár tehetségük alapján mindenképp érdemesek lennének az utókor elismerésére. A múzeum 1885-ös megnyitása óta ez az első alkalom, hogy festőnők munkáit is bemutassák itt. Ennek első lépéseként Judith Leyster (c. 1600–1660), Rachel Ruysch (1664–1750), és Gesina ter Borch (1633–1690) festményeit láthatja majd az újranyitás után a közönség.

A londoni National Gallery  előrukkolt az első, mobiltelefonra szabott kiállításával. Egy 16. századi németalföldi remekmű, Jan Gossaert festményét nézheti meg a művészetkedvelő mobilos közönség olyan részletességgel, hogy még a kis Jézus lábujjait is hatalmasra nagyíthatjuk. A képhez hang is dukál: Boldizsár király hangjára írott verseit Theresa Lola költő olvassa fel. Az alkalmazás itt tölthető le.

A NEMO interaktív térképet készített az európai múzeumok újranyitásáról, kiegészítve azzal, hogy milyen szabályzással, milyen helyzetből indulnak újra. Magyarország ebből sajnos -újra- kimarad.
… 

A közösségi média 1) nem jelenti azt, hogy a tartalmaink rögtön virálisan terjednek majd, 2) önmagában nem garancia arra, hogy sokszínűbbé válik a közönségünk, 3) nem merül ki annyiban, hogy egy jó dumás fiatal kolléga kell hozzá, 4)  nem kevésbé fontos, mint a hagyományos marketingeszközeink és ugyanúgy stratégia kell hozzá - állítja Georgina Brooke. Az elmúlt időszakban több közhelyet és elcsépelt igazságot hallottunk többek között a közösségi médiáról, mint valaha, ezért különösen üdvös, ha valaki őszintén elmondja, mi az, ami működik, mi az, ami nem a közösségi médiában.

 

 

 

Országos
Muzeológiai Módszertani
és Információs Központ