A Múzeumi szelfik világnapja 2022-ben - mit mutatnak a közzétett képek?

A közösségi médiát január 19-én elárasztották a múzeumi szelfik, a Twitter, Facebook és Instagram felhasználói megosztották kedvenc múzeumi fotóikat. De szakmai szemmel miért lehet fontos és tanulságos a múzeumi szelfik világnapja? 

  • Egy életre szóló emlék

Mar Dixon, az internetes kampány és hashtag elindítója szerint a múzeum fontos, de még fontosabbak azok az emberek, akik ellátogatnak oda. Szerinte, ha kép is készül, akkor egy emlékezetes pillanattá válik a múzeumban töltött idő.

Minden múzeumi élmény egy személyes történet, főképp egy közönségbarát kiállítás esetében, ami kifejezetten egy bensőséges utazásra invitálja a látogatót. A múzeum, annak ellenére, hogy egy impozáns, szabályozott tér, a közönség szabadon mozog, fedez fel, értékel, válogat a kiállított tartalmak közül. Szakágtól függetlenül egy múzeumi látogatás mindenképp élményszerű, legyen az kirobbanóan jó, izgalmas, inspiráló, gondolatébresztő, tanulságos, vagy, hiányérzetet keltő, kellemetlen, kínos, unalmas. A múzeumi szelfik világnapja lehetőséget ad arra, hogy megosszuk a világgal legjobb személy élményeinket a múzeumokról. 

  • Közös érdeklődés: ami összeköti a látogatót és a muzeológust

A közönség és a múzeumi szakma képviselői is előszeretettel mutatják meg, mennyire szeretik a múzeumokat, és sok esetben azt is, hogy mit szeretnek benne a legjobban. Ezáltal nem csupán növekszik a múzeumok közvetett publicitása, hanem aki részt vett a globális kihívásban, az egy pontos képet mutat személyes a referenciákról is, és amiből sokat tanulhatánk.

  • Közösségépítő erő

Az online közösségek rendkívül fontos szerepet töltenek be a mai hibrid, sok szempontból digitális társadalmunkban, így egy igazi kinyilatkoztatás az, ha valaki szívügyének érzi a kulturális szférán belül a múzeumügyet, és csatlakozik ehhez a nemzetközi kezdeményezéshez. 

 

Hazánkban a facebookon több múzeumi fotó is megjelent, például a Tatabányai Múzeumból:

  emellett a Damjanich Múzeum, az MNM Balassa Múzeuma és a komáromi Klapka György Múzeum is csatlakozott a kezdeményezéshez, utóbbi még egy forgatott riportot is készített a jeles napról:

 

A Twitteren főképp amerikai, latin-amerikai bejelentkezésekkel találkozunk, azonban a Facebookon már szélesebb a nemzetközi paletta. Instagramon ugyan csak 400 fotó kapott  #museumselfieday2022 címkét, azonban a Katari Nemzeti Múzeum képei mellett számos szláv, délszláv példával is találkozhatunk. Hogyan ünnepelték szelfoi-napot a nemzetközi nagy múzeumok? A CNN cikkéből kiderül.

 

Ellenpólus: Le a szelfibotokkal - A múzeum nem mindig örül a megosztott fotóknak

Sok intézményben azonban ma is tábla, falmatrica figyelmeztet: fotózni tilos, vagy csak engedéllyel, és a fotójegy fogalma sem a múlté. A világ nagy múzeumai közül a Louvre-ban, és az Uffici Képtárban sem készíthetünk képeket szabadon, sőt, a nagymultú olasz galéria kitiltotta a látogatói fotókat a közösségi médiából, írta meg tavaly az Italy24News hírportál. A közösségi médiában számos influenszer csupán a követői számának növelése miatt pózol remekművekkel, ezt a művészettörténész szakma a művészet elbagaellizálásaként és egyenesen áruba bocsátásaként éli meg. Más világhírű múzeum pedig a szelfi-botokat tiltotta ki az impozáns terekből. A londoni National Gallery, a new yorki Metropolitan Museum of Art és a versailles-i kastély is hadat üzent a legnépszerűbb szelfi-segédeszköznek: mondván, hogy nem elég, hogy veszélyt jelent a műtárgyakra, és a akár a látogatók hozzáférését is a kiállított tárgyakhoz, mert takarja a kilátást, de még sokszor el is vonják a látogatók figyelmét a műalkotásokról. A szelfi kérdés mindenesetre a múzeum látogatóit is megosztja: ugyanis az egyik tábor a művészet templomaként tekint a múzeumra és a tudományos-oktatási keretben képzeli el, dokumentatív jelleggel a múzeumi fotózást, a másik tábor pedig a múzeumot szórakozás és a kikapcsolódás helyszíneként látja, és szívesen posztol a közösségi felületekre, derül ki a The Conversation cikkéből. Mindeneste, saját magunk és a mások múzeumi élményét minden esetben tartsuk szem előtt legközelebbi múzeumi látogatásunkkor, és ha posztolunk is valamit, mindenképp kövessük az adott múzeum rendelkezéseit a fotózást illetően.

Kompromisszum vagy megoldás? A szelfi múzeumok születése

Világszerte, sőt hazánkban is több helyszínen olyan „múzeumok" is várják a lelkes influenszereket, ahol kifejezetten olyan tereket hoztak létre, ahol igazán jó, közösségi média-kompatibilis szelfiket és fotókat lehet készíteni. Ezek a látogatható terek azonban legkevésbé sem múzeumok, hanem olyan profit-orientált vállakozások, amik kifejezetten a online jelenlétben is erős fiatal generációt csábítják. Nagy sikerrel ismerték fel ezt a társadalmi igényt, mely éhezi a jól beállított kompozíciókat, fényeket, meghökkentő díszleteket, így a két jelenség egymás mellett él, és megtalálta saját közönségét.

 

Rádaás: @dutchgirlsinmuseums - az Instagram múzeumi fotókirálynői

Megéri követni a két hölgyet, akik színes, kreatív fényképeket készítenek a holland múzeumokban barangolva. És a szép képek mellé még szöveg is párosul. Ugyan holland nyelven, de a népes rajongó táborukat buzdítják egy-egy kiállítás megtekintésére. 

fotó: Instagram @dutchgirlsinmuseums

 

Reméljük, azonban cikkünk inkább kedvcsináló, és nem elrettentő erőként hat az olvasókra, és így jövőre még több magyar múzeumi szelfi kerül ki januárban a közösségi médiumokra, és a még több hazai intézmény, múzeumi szakember és múzeumbarát csatlakozik a #museumselfieday kezdeményezéshez!

 

 

 

Országos
Muzeológiai Módszertani
és Információs Központ