Egy fantasztikus segédlet digitális múzeumi kommunikációhoz és közösségépítéshez

A jó toolkiteknek nem tudunk ellenállni, és mindig, mindig tanulhatunk belőlük valami újat. Legújabb felfedezésünk a brit National Archives online elérhető, angol nyelvű kalauza, mely jó példák és online eszközök hadán keresztül segíti mindazokat, akik szeretnék digitális közönségüket jobban érteni és megszólítani, illetve a múzeumi kommunikációjukat tennék hatékonyabbá. A Digital Engagement Toolkit ide kattinva érhető el.

A toolkit bevezetőjében olvasható, hogy milyen sokrétűen használható a kalauz. Látogatói korcsoportok szerint ajánl online felületeket, ahol a csoportok legjobban megszólíthatók, bevonzhatók az intézményekbe, vagy nagyobb eséllyel látogatják meg az intézmény honlapján elérhető múzeumi tartalmakat. Megkülönbözteti a baby boomereket, akik a második világháborút követő 20 évben születtek, emellett a klasszikussá vált X-, Y- és Z-generációt különíti el. 

Az útmutatóban ajánlott digitális csatornák a következők: 

  • Blogok
  • Online események és élő közvetítés
  • Digitális kiállítások
  • Google Earth és saját térképek
  • Podcastok
  • Közösségi média: Facebook, Instagram, TikTok és Twitter
  • Youtube

Minden online felület bemutatásához egy közös séma készült, amik a platformok legjobb megismerését és kihasználását segítik elő:

  • Felület-vázlat: a platform rövid bemutatása
  • Közönség: információt ad arról, hogy kik a platform fő felhasználói, ezáltal kik válhatnak intézményünk fő célközönségévé az adott platformon
  • Storytelling útmutató: a platform történetmesélési módszereit mutatja be, és a saját portálunk vagy profilunk identitásának kialakításához nyújt segítséget
  • Kreatív gondolkodás és gyakorlatok: minden kezdet nehéz - a toolkit fejezetében inspirálódhatunk és hasznos tippeket olvashatunk, hogyan indítsuk el saját online tevékenységünket az adott felületen
  • Inspiráció: jógyakorlatokat vonultat fel, melyek ihletet adhatnak saját tevékenységünkhöz
  • Hasznos dolgok: ingyenes és olcsó szoftverek a tartalom elkészítéséhez
  • A hatás mérése: információk és linkek, amelyek segítenek megérteni a platform által kínált elemzéseket és méréseket, statisztikai adatokat
  • Hozzáférhetőség: információk a platform akadálymentesítési funkcióiról, tehát hogyan válhat felületünk inkluzívvá
  • További olvasnivalók: hasznos linkek a további információkról

A toolkit különlegessége a Creative Inspiraton Guide (Kreatív Inspirációs Kalauz). Itt olyan lépéseket, praktikus tanácsokat vehetünk sorra, melyek segítenek saját digitális tevékenységünk célkitűzéseink megfogalmazásában, és a megvalósításhoz is hasznos tanácsokkal látnak el. A kreatív folyamatokról is tanulhatunk, amiben különös szerepet kap a gyártást megelőző (piaci) felmérés, közönségkutatás, és az elkészített tartalmak folyamatos tesztelése is.

kép forrása: Pixabay

 

 

 

Országos
Muzeológiai Módszertani
és Információs Központ