Csemege a fülnek: múzeumi podcastok

Sok nemzetközi múzeum online tevékenységének része a podcastkészítés, azonban a hazai múzeumi világban még gyerekcipőben jár a jelenség, és csak elvétve találunk rendszeresen frissülő podcast csatornákat. Mi is az a podcast, és hogyan készíthetünk mi is tartalmat? Milyen jó példákból inspirálódhatunk, és mire figyeljünk? 

A rádió és az internet szerelemgyermeke, azaz a podcast műfaja bő 15 éve hódított teret. A hangalapú internetes szolgáltatást mi alakíthatjunk, tartalmáról szabadon dönthetünk. A hallgatók számára az egyik legnagyobb előnye, hogy bármikor megállítható, visszakereshető és újra lejátszható. Általában rendszeres, 30-40 perces, legfeljebb egyórás epizódokból áll (de vannak pár perces podcastok is!), melyek különböző online felületeken érhetők el és tölthetők le. A podcast lehet  vicces vagy komoly, fókuszálhat egy témára, területre, vagy lehet sokszínű, mint egy rádióshow. A podcast egyszerre a tudásközvetítés eszköze, emellett marketingcélokat is szolgál. 

 Beszélnünk kell a hallgatókról!

A közönségközpontú gondolkodás elengedhetetlen szempont. Adjunk magunknak időt arra, hogy felmérjük, hogy milyen csatornákon (saját weboldal, Youtube, Spotify, Soundcould, stb.) és milyen célcsoport számára tehetjük elérhetővé anyagainkat. Az IAB kutatása azt mutatja, hogy Magyarországon 800 ezren hallgatnak legalább heti rendszerességgel podcastokat, és a szám robbanásszerűen növekszik. A külföldi trendekhez hasonlóan a fiatalabb, magasabb iskolai végzettségű, nyitottabb és digitálisan érett emberek hallgatnak műsorokat.

A podcast igazi kulcs lehet a fiatalokhoz, hiszen a Youtube-videókon felnőtt, a Facebookról már kivándorolt, aktív instázó, tiktokker generációt izgalmas tartalommal könnyen elérhetjük. Bár 2021-ig a magyarok podcastfogyasztási szokásairól átfogó, reprezentatív kutatás nem készült, annyit tudni lehet, hogy a többség utazás közben és lefekvés előtt hallgatja az adásokat, illetve a házimunka és a sportolás is alkalmat teremt erre a szórakozásra. Elvárásuk a szórakoztató és minőségi tartalom, fontos a hangminőség, ugyanakkor csak kis hányaduk várja el, hogy legyen „oktató” a műsor.

Vagyis leginkább olyan tevékenységet végeznek a hallgatók közben, ami nem igényel komolyabb kognitív funkciót, figyelmet. Másrészt a podcast műfajából adódóan esélyt is teremthet a látássérültek számára, hogy ők is megismerhessék az adott múzeumot. Összességében saját hangunk megtalálása és a közönségünk ismerete lehet a siker egyik kulcsa. A rendszeres podcasthallgatók technikailag és tartalmilag igényesek, azaz fontos a jó hang, a jó kérdezéstechnika. Érdemes szem előtt tartani azt is, hogy podcast a könyv és magazin konkurenciája, nem más médiaplatform alternatívája.  

Hogyan készül a podcast? 

Kell egy jó ötlet, egy időtálló koncepció, és egy  hozzáértő szakember és/vagy csapat, és sok kitartás. Fontos a témaválasztás és az átgondolt tartalmi stratégia, hogy mikor, miről és kivel, kinek szeretnénk podcastot készíteni, technikai oldalról pedig elengedhetetlen egy jó minőségű mikrofon vagy hangfelvevő, valamint egy vágóprogram. Ma már telefonunkkal is készíthetünk jó minőségű hangfelvételeket, és a beépített applikációkkal meg is tudjuk vágni őket. Figyelnünk kell a háttérzajok minimalizálására, és arra is, hogy jól hallható legyen a felvételen a beszéd. Igény esetén felvezetőzenét is kereshetünk a podcastsorozatunkhoz. Könnyen kezelhető számítógépes vágóprogram az Audacity. A Spotify saját appja, a Soundtrap egyelőre még csak az Apple készülékeken fut, azonban Android változata is hamarosan érkezik. Hasznunkra lehet a hangerőkiegyenlítéshez az Auphonic, amivel havi 2 órányi hanganyagot szerkeszthetünk ingyenesen. Az elkészült hangfájlt feltölthetjük Spotify vagy Souncloud fiókunkba, ahol tetszőlegesen akár lejátszási listákba is rendezhetjük. Az interneten némi kutakodással több segédletet is találhatunk arról, hogyan készítsünk podcastot. Az összefoglaló kézikönyvek közül az egyik legjobb a múzeumi terepen már nagyöregnek számító Hannah Hethmon kézikönyve, amiből lépésről lépésre sajátíthatjuk el a podcastkészítés fortélyait. Ha lehet, egyedi arculattal is turbózzuk podcastunkat, melyet elkészíthetünk a Canva segítségével.

 black condenser microphone

 

 

Kapcsolódó cikkünk:

>>Múzeumi podcastok válogatás

 

Képek: @cowomen, @willfrancis és @melanie_sophie via Unsplash

Források:
https://www.kulturmanagement.net/Themen/Warum-jedes-Museum-einen-eigenen-Podcast-braucht-In-der-Nische-ist-noch-Platz,4090 
https://iab.hu/wp-content/uploads/2021/06/IAB-podcast-szokasok.pdf
https://cij.hu/hu/wp-content/uploads/2018/09/7_podcast_egyszeregy_page.pdf

 

 

 

Országos
Muzeológiai Módszertani
és Információs Központ