A jó toolkiteknek nem tudunk ellenállni, és mindig, mindig tanulhatunk belőlük valami újat. Legújabb felfedezésünk a brit National Archives online elérhető, angol nyelvű kalauza, mely jó példák és online eszközök hadán keresztül segíti mindazokat, akik szeretnék digitális közönségüket jobban érteni és megszólítani, illetve a múzeumi kommunikációjukat tennék hatékonyabbá. A Digital Engagement Toolkit ide kattinva érhető el.
A toolkit bevezetőjében olvasható, hogy milyen sokrétűen használható a kalauz. Látogatói korcsoportok szerint ajánl online felületeket, ahol a csoportok legjobban megszólíthatók, bevonzhatók az intézményekbe, vagy nagyobb eséllyel látogatják meg az intézmény honlapján elérhető múzeumi tartalmakat. Megkülönbözteti a baby boomereket, akik a második világháborút követő 20 évben születtek, emellett a klasszikussá vált X-, Y- és Z-generációt különíti el.
Az útmutatóban ajánlott digitális csatornák a következők:
- Blogok
- Online események és élő közvetítés
- Digitális kiállítások
- Google Earth és saját térképek
- Podcastok
- Közösségi média: Facebook, Instagram, TikTok és Twitter
- Youtube
Minden online felület bemutatásához egy közös séma készült, amik a platformok legjobb megismerését és kihasználását segítik elő:
- Felület-vázlat: a platform rövid bemutatása
- Közönség: információt ad arról, hogy kik a platform fő felhasználói, ezáltal kik válhatnak intézményünk fő célközönségévé az adott platformon
- Storytelling útmutató: a platform történetmesélési módszereit mutatja be, és a saját portálunk vagy profilunk identitásának kialakításához nyújt segítséget
- Kreatív gondolkodás és gyakorlatok: minden kezdet nehéz - a toolkit fejezetében inspirálódhatunk és hasznos tippeket olvashatunk, hogyan indítsuk el saját online tevékenységünket az adott felületen
- Inspiráció: jógyakorlatokat vonultat fel, melyek ihletet adhatnak saját tevékenységünkhöz
- Hasznos dolgok: ingyenes és olcsó szoftverek a tartalom elkészítéséhez
- A hatás mérése: információk és linkek, amelyek segítenek megérteni a platform által kínált elemzéseket és méréseket, statisztikai adatokat
- Hozzáférhetőség: információk a platform akadálymentesítési funkcióiról, tehát hogyan válhat felületünk inkluzívvá
- További olvasnivalók: hasznos linkek a további információkról
A toolkit különlegessége a Creative Inspiraton Guide (Kreatív Inspirációs Kalauz). Itt olyan lépéseket, praktikus tanácsokat vehetünk sorra, melyek segítenek saját digitális tevékenységünk célkitűzéseink megfogalmazásában, és a megvalósításhoz is hasznos tanácsokkal látnak el. A kreatív folyamatokról is tanulhatunk, amiben különös szerepet kap a gyártást megelőző (piaci) felmérés, közönségkutatás, és az elkészített tartalmak folyamatos tesztelése is.
kép forrása: Pixabay