Az európai múzeumok újranyitnak, de hogyan változtatta meg a szakmát és a múzeumok helyzetetét a pandéma? Felmérések, eredmények és javaslatok.

A COVID-19 miatt bezárt múzeumok és a home office-ban dolgozó szakemberek rengeteg új tapasztalattal és ismerettel gazdagodtak az elmúlt 2 hónapban, mégha nem is mindig pozitívan. Az talán már közhely, hogy az online jelenlét és aktivitás új kapukat nyitott meg és eszközöket adott a múzeumok kezébe, de voltak akik kényszernek élték meg ezt illetve voltak, akik profitáltak belőle. A NEMO felmérése, május 12-én jelent meg és jól összegzi a pendéma időszakának európai viszhangját.

Adatvizuílizáció a NEMO tanulmányból: Válaszok regionális eloszlása

A Network of European Museum Organisations (NEMO) elsőkként indította el felmérését a múzeumok kényszerbezárása után, hogy minél átfogóbb képet kapjon az európai múzeumok COVID-helyzetéről. Az online kitölthető kérdőívet március 24 és április 30 között lehett kitölteni és 961 intézmény válaszolt 48 országból (27 EU tagországbeli), a válaszok 82% EU-ban működő intézményé volt.

Adatvizualizáció a NEMO tanulmányból: Heti bevételveszteség

A múzeumok veszteségét euróban megadó adatok, pontosabban előrejelzések az alábbiak: a megkrédezettek több mint felének okoz €1,000 heti kiesést, a negyede €30,000 heti veszteséget, míg a nagyobb múzeumoknál ez a szám €100,000 és €600,000 között mozog. A múzeumok nagy része még nem bocsájtott el szakembereket, de a 25% tervezi hosszútávon, és 60%-uk álította le teljesen az önkéntes programjaikat valamint tízből három függesztette fel aalvállakozói szerződéseit. És az is egyértelmű, hogy az online feladatok jelentősen megnőttek, ezért a válaszadók 80% alakította át az akalmazottak feladatait az online igények kielégítésére.

Adatvizuílizáció a NEMO tanulmányból: Múzeumi forráscsökkenés

A riport nem csak számadatokkal és eredményekkel szolgál, hanem szeretné elérni, hogy a döntéshozók európai, nemzeti és regionális szinten is elkezdjenek kidolgozni pénzügyi támogatási rendszereket, hogy ne kelljen a szakembereket elbocsájtani, folytatni tudják főtevékenységeiket és a látogatók elérését, bevonását. Ugyancsak fontosnak tartja a NEMO, hogy az ágazat felismerje a digitális kulturális örökség és a digitális tartalmak növekvő jelentőségét, ezért javasolja, hogy minél többet fektessenek be digitális szolgáltatásokba, infrastruktúrába és az online látogatók mérésébe.

 

Adatvizuílizáció a NEMO tanulmányból: Megnövekedett online aktivitás zárás óta (Április 4 - 30.) 

Adatvizuílizáció a NEMO tanulmányból: Megváltozott munkaerőbeosztás

Adatvizuílizáció a NEMO tanulmányból: Megnövekedett online látogatók száma

És némi kritikával is él a szervezet, amikor leírja, hogy mind a szektornak mind a társadalomnak jobban felkészültnek kellene lennie az ilyen krízishelyzetekre, ezért többek közt egy vészhelyzeti tervvel, felixibilisebb munkavégzési metódusokkal és krízis idején, nemzetközi összefogásokat erősítő kezdeményezésekkel is többet kellene foglalkozni, hogy meg tudják osztani a tapasztalataikat és hatásosabban tudjanak fellépni közös érdekeikért.

Magyarországon is elindultak szakmai kérdőívek, mint például “Múzeumok Ma 2020” a kulturális államtitkárság múzeumi főosztálya és az Örökség Kultúrpolitikai Intézet koordinálásával. A kutatási kérdőív nem a járványügyre koncentrált, hanem általánosabb céljai voltak: “a magyar múzeumi szféra átfogó állapotfelmérése, a jelen szakmai helyzet teljes körű feltérképezése, nagy hangsúlyt fektetve a statisztikák elemzésére és a fenntartói vélemények megismerésére” A kérdőívet március 31-ig lehetett kitölteni, de eddig nem hozták nyilvánosságra az eredményeket.

Adatvizualizáció a Kulturális Értékelés tanulmányából

Emellett civil kezdeményezés volt az a kérdőív, amit egy kulturális tanácsadással foglalkozó magánember indított el és hozott nyilvánosságra itt. A kérdőív semmiképp sem tekinthető reprezentatívnak, de talán érdekes látlelet a magyar múzeumok digitális felkészültségéről és látogatóikról. Az április 17-27 között aktív kérdőívre összesen 127-en válaszoltak 70 intézményből. Az online működésre átállást csak nagyon kevesen tették létező digitális stratégiák mentén és még kevesebben terveztek látogatókutatást a zárás időszakára, viszont optimistán álltak a látogatók számához az újranyitáskor, 19% szerint még többen is lesznek. Mindeközben a legnagyobb gátló tényezőnek a betegségtől való félelmet tekíntették és abban 83% egyetértett, hogy új programokkal, rendezvényekkel kell majd visszacsábítani a látogatókat.

A We Are Museums kérdőíve

Az európai múzeumi gondolkodók egyik innovatív csoportja, akik már egy éve a zászlójukra tűzték a környzettudatosságot és ennek mentén konfernciaprogramjaikat is beszűntették a We Are Museums közössége. Progresszíven és szellemesen tudnak minden témához és helyzethez viszonyulni, ahogy a COVID-krízist is megpróbálták a látogatók szemével értelmezni és egy online kérdőívvel ismereteket gyűjteni és lehetséges megoldsákat adni az újranyitásra, a múzeumi élet újraindítására. Az online krédőív itt elérhető és javasolt nem csak jegyet vásárló, múzeumi látogatóknak, hanem bárkinek, aki kultúra fogyasztónak tarja magát és a valós, nem virtuális életéből hiányolja a múzeumi közeget, tartalmat, kikapcsolódást. Lsd: https://feedback.guestviews.co/shorten/insights-cultural-sites